Vyberte stránku

Business model – nástroj z dílny teoretiků nebo něco co stojí za to použít?

Dub 3, 2018O strategiích, plánování nebo vitalitě

Co že to ten „Business model“ vlastně je?

Wikipedia a „strýček Google“ jej definují asi takto:

Obchodní model je „abstraktní“ reprezentace organizace, která může být v koncepční, textové a / nebo grafické formě, která vzájemně propojuje architektonická, co-operativní a finanční opatření navržená a vyvinutá organizací pro užití v současnosti i v budoucnu, stejně jako všechny klíčové produkty a / nebo služby, které organizace nabízí, nebo bude nabízet, na základě těchto opatření a která jsou zapotřebí k dosažení svých strategických cílů a záměrů.

(Omluvte můj překlad – přeci jen se neživím jako překladatel 😉
– pokud si někdo chcete definice přečíst v originále stačí navštívit zdroj – wikipedii)

A co to pojmout tak nějak „lidsky“?

Nevím, jak Vám, ale mě z takovéto definice naskočí husí kůže a něčemu takovému se obloukem vyhýbám. Nabídnu Vám proto jinou definici. Podle mého se jedná o obrázek, plán podnikání, ve kterém jsou zachyceny všechny důležité oblasti a jejich vzájemné vazby s tím, že záměrem celého snažení je nastavení podnikání tak, aby to „fungovalo“. A to nejen nyní, ale také abychom dokázali reagovat na budoucí vývoj. Nebo „Strategické alternativy“ – chcete-li.

Dobrý model podnikání tak zahrnuje všechny důležité oblasti od vlastní předávané hodnoty (produktu, služby) přes nákladovou stránku, budování vztahů, po zákazníka včetně (a samozřejmě) zdrojů příjmů (monetizaci).

Jak to tak bývá – co hlava to názor

Většinou  směřují k nějaké konkrétní oblasti. Nejlépe z oblasti marketingu. Ať už se jedná o marketing na sociálních sítích ( zbožňovaný Facebook, Google+, Twitter, Instagram,…), e-mail marketing („základ všeho je databáze“), remarketing (drapnout a nepustit – vaše reklama zákazníka pronásleduje kam jen se hne a to by bylo, aby neunikl),…  Nebo tíhnou k efektivitě – (možná jste slyšeli pojem „simplifikace“, „ABC analýza“, páka nebo Paretovo pravidlo“) a mnohé další.

Po prostudování (nebo lépe – po absolvování kurzu) získáte dojem, že právě tato oblast dělá  podnikání, a vše ostatní je minoritní záležitost.

A víte co? Mají pravdu. Tedy alespoň z části. Ano, marketing, navázání a budování vztahu se zákazníkem je důležitou součástí. Důležitým stavebním kamenem. Je ale potřeba zvolit „ten správný kámen“, aby zapadl do mozaiky, A je jedním z mnoha! Stejně jako snaha o efektivitu, stabilitu nebo dynamiku.

Proč je dobré se nad modelem podnikáním zamyslet?

Proč je dobré si business model vytvořit a aktualizovat jej? (A to ať už podnikáte, nebo s podnikáním začínáte):

  • Uděláte si obrázek o celku.
  • Zjistíte, zda jednotlivé části spolu „hrají“.
  • Snadněji zvolíte vhodné „dílky“ do skládačky.
  • Snadněji nastavíte, aktualizujete, nebo zacílíte procesy.
  • V detailu se Vám neztratí podstata.
  • Snadněji zareagujete na změny.
  • Udržíte své podnikání ve skvělé formě, „vitální“.
Share This